söndag, februari 26, 2006
Melodifestival: del 1
Överfört från gamla bloggen.
Skrivet: 18 februari 2006

Det är länge sedan som jag på allvar brydde mig om melodifestivalen, men jag kan ändå inte låta bli att titta. Skyller lite på att jag är mer eller mindre tvungen med tanke på mitt jobb vilket i och för sig är sant, men jag skulle antagligen titta ändå. Vad tyckte jag då om kvällens bidrag?

1. Simone Moreno/Aiayeah
Jag är svag för latinska rytmer och såg fram emot detta bidrag, men tyvärr...
Vet inte hur mycket som berodde på låten och hur mycket som berodde på det dåliga ljudet - det lät nästan som om någon rattat eq:n så att all bas försvunnit.

2. Electric Banana Band/Kameleont
Ett annat bidrag som jag hoppades mycket på. Gillar det mesta som E.B.B. gjort och Janne Schaffer känns ju som ett säkert kort. Tyvärr tyckte jag att låten var något enformig och dessutom hördes sången inte så bra - vilket givetvis är ett minus för ett band som skriver texter värda att lyssna till.

3. Anna Sahlene/This Woman
En av mina favoriter. Härlig röst och bra låt - förtjänade helt klart ett bättre öde.
Får lägga in en liten protest mot kläderna dock, körtjejerna i jeans och Sahlene i bylsiga haremskläder - inte snyggt.

4. Magnus Bäcklund/The Name of Love
Well... vet inte riktigt vad jag ska säga. Är svag för etno och distade gitarrer, men den här låten kom ändå inte med bland favoriterna. Lite tråkig?

5. Linda Bengtzing/Jag ljuger så bra
Förstår inte vad folk ser i denna artist. Visst har hon energi, men den räcker ändå inte till för att charma mig. Dessutom en låt i schlagerns mittfåra som redan har gått ut ur mina öron. Tror dock att den kommer att sjungas på många skolgårdar (och antagligen även i mitt undervisningsrum) under våren.

6. Pandang/Kuddkrig
Hmm... tyckte nästan synd om killarna. Dom gjorde ju vad dom skulle, men varken de eller låten hade något i festivalen att göra.

7. Hannah Graf/Naughty Boy
Kvällens stora överraskning! Hade massvis med förutfattade meningar om hur det skulle låta och se ut, men jag hade helt fel. Tyckte att låten passade henne och hon hade dessutom en fantastisk utstrålning. Det hade dock inte skadat om man vågat arra låten lite naknare och rökigare - hade blivit ännu mera rätt då.

8. Andreas Johnson/Sing for Me
Min favorit bland kvällens bidrag. Härlig poplåt med catchig refräng. Killen äger scenen och verkar väldigt avslappnad och spontan under hela framförandet. Speciell röst som jag gillar, även om han inte riktigt fixar höjdtonerna så köper jag helheten. Gillar också det sceniska med känslan av liveband och härligt 60-tal.

På pallplats i Aradils röstning:
1. Andreas Johnson/Sing for Me (vidare till final)
2. Anna Sahlene/This Woman (ute ur tävlingen)
3. Hanna Graf/Naughty Boy (ute ur tävlingen)

Inget vidare resultat för mina favoriter alltså, men jag gläds över att åtminstone få lyssna till Andreas Johnson en gång till framöver!
 
Nedtecknat 23:21 Detta inlägg ¤


0 har kommenterat inlägget: