onsdag, januari 31, 2007
Fem böcker
5 Books I wish I could read for the 1st time all over again

Struntlillstrumpa utmanade mig att lista fem böcker jag skulle vilja upptäcka igen för första gången. De fyra första kom snabbt, de är riktiga favoriter. Den femte var betydligt svårare att komma på, men när den väl bubblade upp var även den en självklarhet.


Pride & Prejudice - Jane Austen
Minns inte när jag läste denna första gången, men lyckan var total när jag insåg att den fanns på läslistan i litteraturkursen på högskoleengelskan. Där tvingades jag nämligen läsa massvis med böcker som jag inte alls uppskattade. Min favoritbok alla kategorier!

Lord of the Flies - William Golding
Första gången jag läste denna var faktiskt på den omtalade litteraturkursen. Lite märkligt eftersom de flesta verkar läsa den på gymnasiet. Älskar alla bibliska syftningar och annat mums man kan hitta bland snäckor och vildsvin.

Jane Eyre - Charlotte Brontë
Den här vill jag däremot minnas att jag läste på gymnasiet. En bok helt i min smak - både då och nu.

Tordyveln flyger i skymningen - Maria Gripe
Minns inte hur gammal jag var när jag läste denna första gången. Däremot minns jag att jag läste den många gånger. Spänning och mystik - åh, vad jag älskade den.

Falketårnet - Erik Fosnes Hansen
Vill minnas att jag gick i nian när jag hittade denna historiska roman hos farmor. Började nog läsa den eftersom den var på norska och jag kände att jag ville försöka lära mig det bättre. Blev aldrig bra på norska, men boken har jag läst flera gånger.

Jag utmanar Soul_bird, Sparkling och Mie!




Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: ,

 
Nedtecknat 11:49 Detta inlägg ¤


6 har kommenterat inlägget: