torsdag, februari 22, 2007
Besöksantalet på statens museum rasar
BesöketNational Gallery of Ireland föranledde en del svordomar över den svenska regeringen som anser att Sverige inte har råd att erbjuda fri entré till de statliga museerna.

Hemma i Sverige igen läser jag i DN att man i snitt tappat en tredjedel av besökarna jämfört med januari ifjol. Allra sämst siffror uppvisar Arkitekturmuseet som minskat besöksantalet med hela 83%.

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth påpekar att konsumenten fått mer pengar i plånboken och alltså har möjlighet att själv välja vad man vill prioritera. Detta stämmer säkerligen, men jag anser att vårt kulturarv är så pass viktigt att staten bör uppmuntra befolkningen att se de fantastiska skatter vi har.

Lena Adelsohn Liljeroth menar vidare att museerna måste kunna locka med annat än gratis inträde:

- Ingenting är gratis. Vi kommer inte att kunna ha museer med högkvalitativ verksamhet om de inte kan ta betalt för den, säger hon till DN.

Jag tycker det är pinsamt att vi i Sverige inte har råd med detta när länder som Storbritannien och Irland uppenbarligen har det.

Själv passar vi alltid på att springa runt på olika museer när vi är ute och reser, något som vi antagligen inte skulle göra i samma utsträckning ifall entrén inte var gratis. Jag prioriterade t.ex. bort Louvren när vi var i Paris förra våren. Däremot har jag varit inne i St Mungo Museum of Religious Life and Art flera gånger - kanske just för att det är fritt inträde.




Andra bloggar om: , , , , , , ,

Pingat på intressant.se

Etiketter: ,

 
Nedtecknat 13:34 Detta inlägg ¤


8 har kommenterat inlägget: