söndag, mars 12, 2006
Melodifestival: del 4
Igår satt jag återigen bänkad framför TV:n vid åttatiden för att se vad artister, låtskrivare, designers och stylister hade att erbjuda denna vecka och visst, det var helt klart den mest intressanta omgången!

1. Roger Pontare/Silverland
Sagan om ringen möter Queen; dessutom har Roger rötterna i samma norrbottniska mylla som jag - jag borde gilla detta! Visst, det är lite charmigt, men som så mycket annat som herr G:son pulat med så saknar även denna låt det där lilla extra. Som väntat var det inte jeans och svart kavaj som gällde när Roger entrade scenen, vilket kändes härligt befriande efter alla kloner som deltagit i år. Härlig silverblå färg som passade bra till låten.

2. Laila Adele/Don't Try to Stop Me
Kul och annorlunda bidrag som sticker ut lite från den övriga mainstream-schlagern. Vad gäller kläderna så skulle jag inte ha något emot att överta kjolen. Överdelen är dock lite för glansig för min smak, men omdömet blir i alla fall: inte så pjåkigt!

3. Günther & The Sunshine Girls/Like Fire Tonight
Tillsammans med Evan var detta veckans riktiga bottennapp. Början skulle nästan kunna vara en E-type låt med tjejerna som sjunger, men sedan faller allt platt när Günther börjar väsa i mikrofonen. Tycker dessutom att fjortisfejset går dåligt ihop med den övriga utstyrseln.

4. Sandra Dahlberg/Jag tar det jag vill ha
Sandras röst räcker inte riktigt till för den här typen av musik, känns för blekt och onyanserat. MC-temat känns väl inte alltför kul heller...

5. Evan/Under Your Spell
Hmm... låter lite som en dålig Pet Shop Boys-kopia och de har ju sett sina bästa dagar för ett tag sedan. Nej, musiken - och speciellt sången - går helt bort. Kläderna är väl inte heller någon jättehit, men det var åtminstone något att titta på.

6. Rednex/Mama Take Me Home
Fart och fläkt på detta, i melodifestival sammanhang, udda inslag. Att gruppen har erfarenhet och scenvana märks tydligt och de säljer verkligen sitt bidrag. Kul att de kom till andra chansen!

7. Björn Kjellman/Älskar du livet
Älskar jag livet? Jag vet inte, men jag älskar Björn Kjellmans naivistiska bidrag. Kanske ingen vinnare att skicka till Aten, men det var verkligen ett bidrag att mysa till. Även här märks tydligt att killen är van att stå på scen, han har en otrolig närvaro som räcker hela vägen genom tv-rutan. Var lite skeptisk till hans kläder till en början, men på något sätt passar de till låten och framförandet.

8. Carola/Evighet
Det är verkligen här hon hör hemma! Låten är inte bättre än många andra bidrag de senaste veckorna, men Carola har rutinen, rösten, karisman och lyckas därför övertyga mig om även låtens förträfflighet. Hon spelar helt enkelt i en annan liga. Angående kläderna så gillar jag färgen, men tycker att det blev lite för mycket av det goda.


På pallplats i Aradils omröstning:
1. Björn Kjellman/Älskar du livet (vidare till final)
2. Carola/Evighet (vidare till final)
3. Rednex/Mama Take Me Home (vidare till andra chansen)

Full pott för mig denna kväll får man väl säga!


På Aftonbladet hittar du bilder från gårdagens omgång.
 
Nedtecknat 11:28 Detta inlägg ¤


0 har kommenterat inlägget: