lördag, mars 04, 2006
Melodifestival: del 3
Nu börjar jag ge upp hoppet. Var är låtarna som vi varje vecka tror ska dyka upp? Var är årets: Håll om mig, La Dolce Vita, Det gör ont... låtarna som vi - och kidsen - kan sjunga med i?Planerar inför vårens projektkonsert och har, i samråd med "huvudsångerskan", bestämt att vi ska avvakta med att bestämma allsångsinslag tills vi tittat på några melodifestivalavsnitt, i hopp om att den perfekta låten ska dyka upp. Det är dock bara att inse - det kommer inte att hända!

Här följer några kommentarer om dagens inslag:

1. BWO/Temple of Love
Alexander Bard måste väl ändå vara ett geni. Visst, man kan tycka vad man vill om senaste tidens skriverier, men musikaliskt lyckas han alltid med det han företar sig. Med andra ord: jag gillar verkligen BWO-soundet; tyvärr är inte låten den allra bästa, men den håller ganska långt i alla fall. Kläderna då? Nja, Bards nazistkostym behöver jag väl inte kommentera. Martin var ju väldigt okontroversiellt klädd i svart som verkar vara årets färg bland killarna i festivalen - inte kul, men på honom funkar ju, nästan, vad som helst.


2. Jessica Folcker/When Loves Coming Back Again
Känner mig tvingad att börja med kläderna. Har bestämt mig för att det måste vara en skitlåt redan innan hon öppnar munnen - kan ju inte vara annat med den outfiten. Nattlinnet är inte smickrande och vem har övertalat henne att det funkar att mixa ihop den klänningen med en orange virkad mössa och vita strumpbyxor - jag fattar ingenting! Låten då? Visst, den kommer säkert att spelas en del på radio, men i det här sammanhangent känns den alldeles för slätstruken. Tempot är nog ett av problemen; i melodifestivalen gäller det att sticka ut från mängden och då är inte mid-tempo det säkraste kortet.

3. Gregor/Mi amor
What? Väldigt märklig låt! Först fiol-introt och sedan bara sång och trummor (ja, det var säkert mer i arret, men det gick verkligen inte att höra). Kläderna: trasiga jeans, vit skjorta och svart väst - gäsp...

4. Jessica Andersson/Kalla nätter
Sitter och lyssnar medan jag skriver och tycker inte att det låter fullt lika trist idag. Kan det bero på att SVT, genomgående, har misslyckats med ljudproduktionen och nu lyssnar jag på en förinspelad version? Finns ju faktiskt en viss "sjunga med-känsla" i låten, det måste jag erkänna. Kovändningen kan ju också bero på att jag slipper se Jessicas fruktansvärda utstyrsel så att jag kan koncentrera mig mer på den musikaliska biten.

5. The Poodles/Night of Passion
Förvånad hör jag mig själv utbrista, en bit in i detta bidrag: "Jaha, det är ju bästa låten hittills." Tycker egentligen att det känns konstigt med den här typen av musik i festivalen, men här fanns en tydlig ljudbild, vers och refräng. Kläderna? Ja, sångarens vita utstyrsel var ju annorlunda, men jag vet inte riktigt vad jag tycker.

6. Elysion/Golden Star
Hjälp! Missförstå mig inte nu, jag sjunger själv helst klassiskt och musikal och har en enorm respekt för Eric Ericsson, men det är så helt fel i sammanhanget. Får mig genast att tänka att det är något som t.ex. Vitryssland skulle ha kunnat skicka för ett par år sedan - huvva! Skärningen på hennes klänning är dock superfin, men där tar tyvärr det positiva slut.

7. Patrik Isaksson/Faller du så faller jag
Tror inte att låten var så illa; tyvärr kommer jag inte alls ihåg hur den lät. Snygga byxor, men ingen som helst festivalkänsla över kläderna.

8. Kayo/Innan natten är över
Vad hände? Bästa låten, snyggaste kläderna - tyvärr verkar inte resten av Sverige hålla med mig.

På pallplats i Aradils omröstning:
1. Kayo/Innan natten är över (ute ur tävlingen)
2. The Poodles/Night of Passion (vidare till final)
3. BWO/Temple of Love (vidare till final)

Rätt schysst utdelning, även om min etta inte gick vidare.
 
Nedtecknat 21:33 Detta inlägg ¤


0 har kommenterat inlägget: