söndag, november 19, 2006
Josh Groban: Awake
Nu har jag lyssnat igenom Josh Grobans nya album Awake några gånger. Som många säkert vet så är jag helt såld på hans röst och låtar som You Raise Me Up och My December har fått mig att se fram emot denna skiva oerhört mycket. Frågan återstår dock - lever den upp till förväntningarna?

Skivan innehåller några väldigt vackra låtar: You Are Loved (Don't Give Up), February Song, So She Dances och Lullaby är några exempel. Av dessa har Josh varit med och skrivit två - February Song och Lullaby - vilket är extra roligt. Som alltid sjunger han helt underbart så där finns inget att klaga på.

Det som drar ner betyget lite är texterna som är på olika språk. Jag tycker det får plattan att kännas en aning spretig och skulle föredra ifall han bestämde sig för ett av språken och använde på hela plattan. En annan sak som gör att jag inte kan ge allra högsta betyg är att vissa spår känns överproducerade. Då blir det lite för romantiskt - till och med för mig...

Edit 061123: Vid närmare eftertanke (och många fler lyssningar), känner jag att den fjärde speldosan nog gavs mest med hjärtat och mindre för plattans förtjänster. Hade velat ge 3½ speldosor men när det inte gick blev det en fyra. Nåja, man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, hädanefter är det en 3:a som gäller!

Betyget blir: 4 3 ostämda speldosor.

Etiketter: ,

 
Nedtecknat 16:02 Detta inlägg ¤


2 har kommenterat inlägget: