måndag, januari 08, 2007
Bloggenkät, 2006
Jag gör som alla andra och besvarar Bloggvärldsbloggens bloggenkät, 2006:

1. Hur länge har du bloggat?
Under 2002-2003 hade jag en dagbok på min hemsida som jag uppdaterade lite sporadiskt. I nuvarande form har jag bloggat sedan februari 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Vet inte riktigt. I januari 2006 läste jag mycket bloggar och det var väl det som fick igång mig igen.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Förälskad och förälskad... Hedgehog-Sara och Linda K var bland de första jag gillade och de läser jag fortfarande.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Har nyligen läst mina gamla inlägg när jag gjorde min årskrönika. Inbillade mig att de skulle vara slarvigt skrivna eftersom jag bara skrev för mig själv till en början, men det tyckte jag faktiskt inte att de var. Skrev ungefär likadant då som nu, bara mindre ofta.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Betydligt fler än vad jag har tid med - ungefär 50 stycken.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Procent? Nja, det är mest dagboksbloggar i alla fall. Hade en period när jag läste mycket modebloggar, men det gör jag inte nu längre.

7. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Så svårt! Risken finns är ju väldigt olik mig eftersom han är man, det är inte jag. Annars läser jag faktiskt mest bloggar av kvinnor/tjejer.

8. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Det här är ju ännu svårare! Får nog passa faktiskt.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Tror att min familj, som jag bara träffar några gånger per år eftersom de bor så långt bort, tycker att det är rätt bra. De har ju möjlighet att uppdatera sig om vad som hänt mig. Mannen har nog ingen åsikt direkt - så länge jag inte skriver något olämpligt om honom ;)

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ingen aning, men de har då inte sagt något annat.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har nog hittat en fungerande gräns, ja.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Jag bloggar inte om sådant jag tycker är för privat. Sådant jag inte skulle kunna berätta för folk jag känner, skriver jag inte här heller.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
I första hand bloggar jag för min egen skull, jag skrev i denna blogg många månader utan att ha en enda läsare. Fast visst är det kul att få kommentarer - värmer varenda gång!

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till viss del.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nope.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Säkert. Men för de allra flesta är det nog tvärtom berikande.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej, än så länge har jag bara träffat på trevliga människor.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Inte vad jag kan minnas i alla fall.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Tar ju lite tid, speciellt som man hittar nya bloggar att läsa hela tiden.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Säker kan man ju aldrig vara, men i någon form gör jag nog det. Jag hoppas att det har förändrats, vore ju trist om man inte utvecklas.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Mest tror jag nog att vi påverkar varandra, men det är svårt att sia om framtiden.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
I första hand har det inneburit att jag hittat ett sätt att få utlopp för mitt skrivande. Dessutom fyller bloggen ungefär samma funktion som en bra vännina - det är någon jag kan berätta saker för - när som helst på dygnet.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Att jag inte har tid med så mycket annat på kvällarna ;) Jag har fått en insikt i hur andra människor har det. Dessutom har det blivit en hel del skratt och några tårar. Har börjat fota mycket mer eftersom jag blivit inspirerad av alla som är så duktiga på det.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten
Skulle vara kul om Soul_bird, MissTaken, Sparkling, Pakselinan och Petra ville svara (för ni har väl inte gjort det, va?). Men gör som ni vill, det var en väldans lång enkät ;)



Andra bloggar om: , ,

Etiketter:

 
Nedtecknat 11:35 Detta inlägg ¤


5 har kommenterat inlägget: