tisdag, januari 23, 2007
Nya svenskläraret
Dagens menyIbland undrar man hur dom tänker, restaurangägarna, när dom släpper ifrån sig sina hämtmenyer menar jag. Åt lunch på stadens bästa thailändare i fredags. Maten var som vanligt vällagad, genuin och prisvärd och hämtmenyn var som vanligt fylld av underbara tolkningar av det svenska språket. Några exempel:

AVHÄMTNINGSMANY
SNABB & GOTT
RIS INGÅR ALLA RÄTTER
PAD KJING
Wok med grönsaker, ingenfära och torka chli
RANG GONG
Lätt friterade jätte räkor på en badd av krispigas-Glasnudlar överdragen med tamarinsås
GAI NGA
Friterade kycklingfilé marinerad i sesamfrö
VI HAR DAGEN MÅNDAG TILL LÖRDAG KOSTA 55:- INK. DRIKA OCH KAFFE
VI ERBJUDER ÄVEN CATERING I ALLA PRISKLASSER. RINGER OCH PRATAR MED OSS SÅ BERÄTTAR VI MER.

För en gratis lunch (eller helt ärligt, utan någon ersättning alls) skulle jag med glädje fixa till denna avhämtningsmeny och även göra något åt layouten som håller ungefär samma klass som språket.

Förstå mig rätt nu, min mening är egentligen inte att kritisera restaurangen - den är en favorit som jag kommer att återkomma till om och om igen - men det ger verkligen en extra krydda till maten att sitta och läsa denna meny vid bordet.





Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: ,

 
Nedtecknat 11:08 Detta inlägg ¤


11 har kommenterat inlägget:


  • tisdag, januari 23, 2007 12:49:00 em, Blogger turbotrollet

    *fniss* Jag lade även märke till den asiatiska smileyn. xD

     
  • tisdag, januari 23, 2007 2:26:00 em, Anonymous Anonym

    Som pedagog säger jag låt stå. Helt underbar språkbehandling. Dessutom tror jag att en nära släkting driver kinakrogen runt hörnet där jag bor. De verkar i alla fall haft samma svensklärare.

     
  • tisdag, januari 23, 2007 2:59:00 em, Blogger Maria

    Klockrent ju! Haha

     
  • tisdag, januari 23, 2007 4:13:00 em, Anonymous Anonym

    Turbotrollet: Visst var den fin ;)

    Risken finns: Jag tror att det är en stor släkt och alla verkar jobba i restaurangbranschen ;)

    Maria: Visst är det så ;D

     
  • onsdag, januari 24, 2007 12:19:00 fm, Anonymous Anonym

    Hehe!! Godt maten smaker til tross for en litt gebrokken meny da.;-)

    Skjønner forøvrig hva du mener, til tross for at jeg ikke er så bra på det svenske språket sjøl.*LOL*

    Noe annet som kan være ganske så festlig,er når man f.eks ringer og skal bestille maten på forhånd,og man blir møtt med en rimelig gebrokken røst i andre enden.Gjerne av den kvinnelige varianten.
    -Og man ikke skjønner bæra,hverken den som ringer eller som tar i mot bestillingen.;-)

     
  • onsdag, januari 24, 2007 12:34:00 fm, Anonymous Anonym

    Xx: Ja, hur är det nu man säger man ska inte döma hunden efter håren eller något liknande. Maten kan vara toppen trots att man kanske inte lagt ner så mycket jobb på menyn :)

    Kan ju vara jobbigt så klart, men det brukar ordna sig på något sätt ändå ;)

     
  • onsdag, januari 24, 2007 12:50:00 fm, Anonymous Anonym

    *lol* Det va kul o läsa ;D

     
  • onsdag, januari 24, 2007 2:33:00 fm, Blogger niffin

    Nu kan jag gå & lägga mig med ett leende inombords!! :D

     
  • onsdag, januari 24, 2007 8:52:00 fm, Blogger Grodan

    Vilken skojig meny! Jag kan se en liten "asiat" framför mig som läspande försöker sig på svenska språket. De stavar helt enkelt precis som de uttalar ordet! Fast min erfarenhet säger ju mer brytning, dessto bättre mat.

     
  • onsdag, januari 24, 2007 10:39:00 fm, Blogger Hannele på Hisingen

    Bättre att vara bra kock än språkvetare :)

     
  • onsdag, januari 24, 2007 11:00:00 fm, Blogger Aradil

    MissTaken: Tycker jag med, satt och vred mig av skratt när jag och sambon läste menyn.

    Soul_bird: Vad bra! (Hoppas du fick sova)

    Grodan: Ligger kanske något i det du säger för de gör väldigt god mat på det här stället.

    Hannele: Absolut! :P