tisdag, maj 01, 2007
Tisdagstema: Smaker
Många tisdagar de senaste månaderna har jag tänkt att idag ska jag vara med i tisdagstemat. Tyvärr har det aldrig blivit av, kanske för att tisdagar är min värsta jobbdag och det knappt finns tid till att blogga överhuvudtaget. Idag är jag ledig och passar på att vara med i dagens tema som är smaker.


Tisdagstema: Smaker


Fotot föreställer en del av min nyplanterade balkonglåda som bland annat innehåller basilika och rosmarin. Misstänker att kryddorna kommer att komma väl till pass vid diverse grillstunder denna sommar...


Andra bloggar om: , , , , , ,

Etiketter: , , ,

 
Nedtecknat 13:40 Detta inlägg ¤


24 har kommenterat inlägget:


  • tisdag, maj 01, 2007 2:10:00 em, Anonymous Anonym

    Mina örter bor inomhus än så länge

     
  • tisdag, maj 01, 2007 2:39:00 em, Blogger Aradil

    Christina W: Det låter vettigt. Jag är lite orolig för att det ska bli kalla nätter. Får se till att lyssna på väderleksrapporterna så att jag kan ta in dem ifall det verkar som om det kommer att bli kallt.

     
  • tisdag, maj 01, 2007 2:39:00 em, Anonymous Anonym

    Det var en bra tolkning av temat. Örter! Basilika och rosmarin är ju så gott!

     
  • tisdag, maj 01, 2007 2:48:00 em, Blogger niffin

    Har lust att gnugga bladen där på skärmen, så nära känns de - & doften! Ljuvlig bild! :P

     
  • tisdag, maj 01, 2007 3:06:00 em, Blogger Aradil

    Nilla: Tack :) Jag är barnsligt förtjust i färska örter - så gott!

    Soul_bird: Ja, doften är inte så dum den heller. Har timjan nere i landet och där brukar jag dra handen igenom bara för att få känna doften :)

     
  • tisdag, maj 01, 2007 3:35:00 em, Blogger JULIEK

    Det finnes ju inte något bedre enn å odla sina egna urter : )

     
  • tisdag, maj 01, 2007 4:27:00 em, Blogger Aradil

    Julie K: Så sant! Färska örter passar ju till det mesta.

     
  • tisdag, maj 01, 2007 4:45:00 em, Anonymous Anonym

    Egen odlade kryddor är alltid bäst!

     
  • tisdag, maj 01, 2007 4:49:00 em, Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss

    Egna örter på balkongen är bra att ha, ska nog ta och fixa det på min balkong också :)

     
  • tisdag, maj 01, 2007 5:02:00 em, Anonymous Anonym

    Tack för uppskattningen! Så härligt att du odlar egna kryddor. Kanske något man ska försöka sig på, men jag tror jag bor för högt upp i landet för att börja nu. Får nog vänta ett tag :)Lycka till med det fortsatta tisdagstemandet :)

     
  • tisdag, maj 01, 2007 5:27:00 em, Blogger Aradil

    Kaleen: Tycker jag med :)

    Helena: Jättepraktiskt (men jag håller tummarna att jag inte satt ut dem för tidigt). Det tycker jag :)

    Rubusarcticus: Jag tycker det är så bra att ha lite av varje hemma när man ska laga till något gott. Lycka till med kryddodling och fotande :D

     
  • tisdag, maj 01, 2007 6:27:00 em, Anonymous Anonym

    Önskar att jag hade kunskap om att odla och gröna fingrar så det blev något av det som jag planterar!

    Kram

     
  • tisdag, maj 01, 2007 6:29:00 em, Anonymous Anonym

    Rosmarin doftar ju så gott !
    Odla enga kryddor...då njuter man av både dofter och smak !

    Kram Eva

     
  • tisdag, maj 01, 2007 6:55:00 em, Blogger Lotta "EnVilsenLoppa"

    Jättefin bild , färska örter är ju oslagbara smakhöjare .De doftar gott oxå !

     
  • tisdag, maj 01, 2007 7:00:00 em, Anonymous Anonym

    Å, vilke fin bild! :)
    Vill också ha örter på balkongen... (fast det är nog inte dags här uppe i norr än!)

    Kram Stina

     
  • tisdag, maj 01, 2007 7:11:00 em, Blogger Peter - Datapedagogen

    Hoppeti!
    Åh ... smaken av basilika är verkligen god. När du ändå nämner grilla, kan du ju ta del av mina smaker ...

     
  • tisdag, maj 01, 2007 7:22:00 em, Blogger Aradil

    Nettan: Man kommer långt med lite god vilja :)
    Kram

    Eva: Visst gör det! Det är något visst med växter som går att äta!

    Lotta: Tack :)
    Att de är. Det skadar aldrig att slänga i lite färska kryddor!

    Stina: Tack :)
    Du får införskaffa när den tiden kommer!
    Kramar

    Peter: Hoppeti!
    Visst är det gott - till pesto, i en baguette med ost, med tomat och mozzarella... listan kan göras lång :)
    Spännande marinad. Ska absolut prövas under sommaren!

     
  • tisdag, maj 01, 2007 9:18:00 em, Anonymous Anonym

    Åh basilika som doftar så underbart! Smaker också såklart :) Fin tolkning! Kram/Emma

     
  • tisdag, maj 01, 2007 11:23:00 em, Blogger Aradil

    Emma: Ja, basilika är verkligen en favorit!
    Tack! Kramar

     
  • onsdag, maj 02, 2007 4:47:00 em, Blogger Paula

    Färska örter,,,hur många gånger har jag inte börjat odla...förr eller senare dör dom i mina händer!

     
  • onsdag, maj 02, 2007 9:54:00 em, Blogger Aradil

    Paula: Mina dör också. Fast jag håller tummarna att det blir senare :)

     
  • onsdag, maj 02, 2007 10:20:00 em, Anonymous Anonym

    Hej! Bra tolkning av temat. Jag blev så nyfiken så jag har gått igenom nästan hela din blogg, men jag blir osäker... Är det Frälsegården ni ska bygga? Vi har varit på visning i ett, superfint.

     
  • onsdag, maj 02, 2007 10:43:00 em, Anonymous Anonym

    Såg du oxå var med i tisdagstema, va kul och smart ide för detta temat. =)

     
  • onsdag, maj 02, 2007 10:50:00 em, Blogger Aradil

    Familjen Karlsson: Hejsan! Tack :)
    Vi funderade på Frälsegården ett tag, men fastnade till sist för Prästgården. Vi har inte kommit så långt ännu dock. Huset levereras i augusti och är föhoppningsvis klart i mitten av december. Ni har ju kommit bra mycket längre... Men visst är det spännande :)

    Ska bli kul att följa ert husbygge. Jag hoppas på en hel del bilder ;)

    Allie: Ja, äntligen lyckades jag vara med! Har tänkt vara med så länge men det har inte blivit av. Nu hoppas jag bara att jag är lika duktig framöver ;)